4 sierpnia 2015

Domowe zapiekanki z pieczarkami i serem


Pamiętacie zapiekanki ze szkolnych lat? Jest to oczywiście jeden z pierwszych polskich fast-foodów za czasów PRL-u. Nie było nic więc smakowało wszystko. Miało być szybko, tanio i smacznie.. no i się udało.  Mimo że, dzisiaj mamy dostępne hamburgery, hot-dogi oraz kebaby -  lubimy te nowe smaki z zachodu ale jednak wciąż wracamy do prostych smaków z przeszłości - czyli naszego dzieciństwa.  Tradycyjna zapiekanka z tamtych czasów charakteryzowała się farszem z pieczarek i sera, dodatkowo ketchup jak już był dostępny :) Dzisiejsze zapiekanki różnią się pod względem ilości składników - na bogato :) różnego rodzaju wędlina, kilka warzyw, ser, przyprawy oraz sosy. Nie ma już tej prostoty smaku - zapiekanka z serem i pieczarkami? przyznajcie sami - brzmi ubogo. Niby w prostocie tkwi cały urok - bez  żadnych udziwnień. Producenci  oraz bary wychodzą na przeciw konsumentom z różnymi rodzajami zapiekanek. Jeszcze nie widziałam aby gdzieś podawali zapiekankę tylko z pieczarkami i serem.
Nieraz naszła mnie ochota aby przygotować w domu podobną zapiekankę. Większość składników mamy przeważnie w domu - bułka, ser,cebula, pieczarki,wędlina no i ketchup. Oczywiście każdą zapiekankę można dowolnie modyfikować według naszych upodobań pod względem ilości warzyw, wędlin lub mięsa, serów, sosów oraz przypraw. 
Wiele razy szukałam sprawdzonego przepisu na tradycyjne zapiekanki jak z budki - i prawie zawsze wychodziły mi nijakie. Niby wszystko było ale jednak to nie to samo. Nie wiedziałam czy to kwestia składników? przypraw czy może sera. Teraz już wiem  że istotny jest smak sera - nigdy nie dodaję jednego rodzaju a kilka. Np Ser żółty Gouda ma śmietankowy smak i dobrze się topi więc nadaje się idealnie do zapiekanki. Aby nadać smaku i wyrazistości zapiekance dodaję również ser żółty Podlaski, ponieważ w smaku jest lekko kwaśny z pikantną nutą. Do mieszanki startych serów warto dodać odrobinkę parmezanu (prawdziwego a nie w proszku) również  wzbogaci to ich smak. 
Poniżej mój przepis na domową zapiekankę może nie taką jak z budki z dawnych czasów, ale wersję ciut nowocześniejszą ale również bardzo smaczną. 




Przepis na domową zapiekankę



Porcja dla 2 osób
Czas przygotowania 20 minut

Składniki:

  • 1 bagietka
  • 8 pieczarek
  • 6 plasterków salami
  • 1 ogórek konserwowy
  • przyprawa do pizzy lub suszone zioła np: oregano,tymianek,bazylia, rozmaryn
  • 3 plasterki sera żółtego Gouda MSM Mońki
  • 2 plasterki sera żółtego Podlaskiego MSM Mońki
  • ketchup
  • sól, pieprz
  • 1 łyżka masła









Przygotowanie:
  • Bagietkę kroimy wzdłuż, posypujemy przyprawami
  • Sery ścieramy na drobnych oczkach i łączymy ze sobą w miseczce
  • Pieczarki i cebulę obieramy, kroimy w kosteczkę
  • Podsmażamy chwilę na maśle aż odparuje woda
  • Doprawiamy do smaku solą i pieprzem
  • Na wierzch bagietki układamy farsz, następnie postrzępione kawałki salami lub innej wędliny
  • Dodajemy ogórka pokrojonego w plasterki
  • Całość jeszcze raz delikatnie posypujemy przyprawami
  • Posypujemy startymi serami
  • Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 210 stopni przez 10-15 minut aż ser zacznie się ładnie topić i rumienić
  • Podajemy z ketchupem






Smacznego! :)

7 komentarzy:

  1. Ja bardzo lubię takie zapiekaneczki :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda bardzo apetycznie :)
    Na pewno się skuszę!

    Zapraszam na nowy post:
    http://batmanowy-blog.blogspot.com/2015/08/blog-post.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak ja dawno nie jadłam takiej zapiekanki. Kiedyś często albo kupowałam albo sama w domu robiłam. Ale teraz mi przypomniałaś o tych smakach. Chyba sobie jutro taką zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyszne. Uwielbiam takie zapiekanki :)
    Też często robię. Zapiekanki to jest mój podstawowy sposób, aby pieczywo się nie marnowało.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zrobiłem wg. przepisu i były na prawdę dobre! Dzięki :)

    http://owczyser.com.pl/wypas-owiec/

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jak pozostawisz komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...