25 listopada 2014

Biały sos z rodzynkami do ryżu i kurczaka






Jest to tradycyjny sos w kuchni kociewskiej, tutaj po raz pierwszy nauczyłam się go robić, nigdy wcześniej go nie jadłam. Jest naprawdę bardzo smaczny, jednak wymaga trochę wprawy, po pierwsze trzeba wiedzieć jak ma smakować aby dobrze go przygotować: Sos powinien być średnio gęsty, śmietanowy, słodko-kwaśny, rodzynki powinny być wyczuwalne w smaku.
Jest to typowy sos na bazie prawdziwego rosołu (nie może być z kostki, najlepiej jak by to była wiejska kura a nie kurczak z marketu) z dodatkiem mąki, śmietany, cytryny,cukru oraz rodzynek. Najpierw trzeba ugotować rosół najlepiej na udkach z kurczaka, mięso jest soczyste, filet będzie zdecydowanie za suchy i za twardy.Idealnie wręcz komponuje się w smaku z białym mięsem z kurczaka, dodatkowo zawsze podaję marchewkę z groszkiem oraz ryż.





Biały sos z rodzynkami - przepis




Porcja dla 4 osób
Czas przygotowania ok 20 min


Składniki:

  • 50g  masła
  • 300 ml ciepłego rosołu
  • 1 mała ugotowana marchewka z rosołu
  • 50 g rodzynek
  • 1,5 łyżki mąki
  • 100 ml śmietany 30% 
  • sok z cytryny
  • 1 łyżeczka cukru
  • sól
dodatkowo:
  • trzepaczka















Przygotowanie:
  • Wszystkie składniki przygotowujemy sobie wcześniej żeby nie sięgać po nie za daleko w trakcie robienia sosu
  • Rodzynki zalewamy ciepłą wodą i odstawiamy na 10 min, po tym czasie odsączamy i odkładamy na bok
  • W garnku rozpuszczamy masło dodajemy mąkę i robimy tak zwaną zasmażkę (mąką musi stracić smak surowizny, nie może jednak zbrązowieć, trzeba wyczuć moment kiedy to nastąpi)
  • Cały czas mieszamy trzepaczką aby dobrze połączyć mąkę z masłem
  • Wlewamy ciepły rosół (nie może być zimny) 
  • I cały czas mieszamy aż wszystko się ładnie połączy, dodajemy rodzynki oraz ugotowaną marchewkę rozgniecioną widelcem, gotujemy na małym ogniu ok 2 min
  • Po tym czasie doprawiamy do smaku solą, sokiem z cytryny oraz cukrem
  • Wlewamy śmietankę i gotujemy jeszcze 3-4 min
  • Sos musi być słodko-kwaśny jeśli jest zbyt kwaśny dodajemy cukru i śmietany jeśli zbyt mdły można dodawać więcej soku z cytryny.



Wskazówki:
  • Można dodać do tego sosu roztrzepane 2 surowe żółtka( po zdjęciu garnka z ognia) jeśli dodamy do gotującego się sosu może zrobić się nam jajecznica , sos nabiera delikatnego żółtego koloru
  • W tradycyjnym przepisie na ten sos jest podana kwaśna śmietana ( nigdy z nią nie robiłam,zawsze ze słodką śmietaną)
  • Biały ryż, mięso z kurczaka z rosołu oraz biały sos z rodzynkami połączenie idealne :)
  • Jeśli mamy naprawdę tłusty rosół to należy ściągnąć łyżką tłuszcz z wierzchu

Smacznego!

20 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. No mega pycha :) wczoraj miałam na obiad, kto zna ten sosik ten wie jaki jest pyszny :)

      Usuń
  2. Ciekawa propozycja! Owoce nadadzą słodkości, więc wpisuje się to w moją filozofię gotowania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis na ten sos jest bardzo stary i tradycyjny :)

      Usuń
  3. nie przepadam za rodzynkami samymi w sobie, ale w sosie mogą smakować ciekawie :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie żeby uwielbiała rodzynki, ale w wielu daniach mi naprawdę smakują :) nie wydłubuje :)

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Jeśli jeszcze nie próbowałeś to naprawdę polecam :)

      Usuń
  5. A dla mnie to coś nowego :-) z chęcią spróbuje :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenko dla mnie ten sosik jeszcze parę lat temu też był nowością, w moich regionach takiego nie podawali dopiero jak się przeniosłam na Kociewie miałam przyjemność zasmakować i nauczyć się go robić :)

      Usuń
  6. takiego sosu to ja jeszcze nie jadłam :) będę kosztować !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto spróbować :) Wydaje się prosty ale kilku zasad trzeba się trzymać :) np aby masło podczas rozpuszczania nie zbrązowiało ani później przy zasmażce mąka..No i zrównoważyć smaki słodki i kwaśny :)

      Usuń
  7. Nie znam takiego sosu. Bardzo ciekawie połączyłaś wszystkie składniki. Ciekawa jestem smaku tego sosu. Myślę, że w połączeniu z ryżem bardzo by mi smakował :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo często to danie jest podawane na Kociewiu na chrzcinach, komunii itp :) lub jako uroczysty niedzielny obiad :)

      Usuń
  8. bardzo fajnie to wygląda :) może wykorzystam przy najbliższej okazji przeprowadzki

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobrze wygląda i pewnie też tak smakuje. Zjadłoby się. :D
    Szkoda, że grzyby są ciężkostrawne, ale zawsze można dodać przypraw poprawiających smak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grzyby? :) a gdzie tutaj są w tym sosie grzyby? :) dodałam rodzynki...

      Usuń
    2. Jestem z kociewia i u nas na weselach to danie to obowiazek. Zwykle podawany jako pierwsze główne danie zaraz po rosole. Swoja droga to dzieki niemu wesela sa dla mnie frajda😊. Zawsze dostaje jeszcze od pary mlodej na poprawiny 😊.

      Usuń
  10. MMmmm a ja smak tego sosu znam od dziecka i jutro sobie go jeszcze raz przypomne, uwielbiam. Ciekawym połączeniem do tej potrawy jest brzoskwinia i ananas z puszki pokrojone w kostke i opruszone zieloną pietruszką - zamiast marchewki z groszkiem. Dodaje egzocyzmu i wykwintności. Polecam! :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jak pozostawisz komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...